Tiszta bolond itt az idojaras. Tegnap nem is 31 hanem 34 C-ok volt, meg jo hogy haldokoltam a tengerparti turan! Ma viszont fekete felhok, 20 C-ok, kardigan, esokabat…Amugy is ma muzeumos napot akartam tartani, alig vartam, hogy megnezhessem a tengeralattjarot a Darling Harbour-ban. Ittam egy kavet es ettem egy fel repatorta szeletet egy kavezoban es a Hajozasi muzeum fedett reszeben keztem. Itt a bizonyitek arra, az se semmi, ha fel kezzel, menet kozben csinal egy kepet az ember.
Ok, lehet normalisan is, itt egy masik capafog a tolem legprofibb kezremeges nelkuli ejszakai modban…A kiallitasi resz maga nagyon pici volt, a capafogak mellett ami meg tetszett azok a regi furdo/uszoruhak es a mennyezetre akaszott helicopter, de az egeszet meg lehet nezni 15 perc alatt siman.
A vilagitotorony fele vettem az utam. Meg sosem volt lehetosegem felmenni egy ilyenbe, viszont rengeteg lanyregenyben van rola emlites...Sok-sok es nagyon keskeny falepcson lehet felmaszni a tetejebe, igaz, a vilagito berendezest mar nem mutattak meg, de pont igy kepzeltem el belulrol.
A kilatas gyonyoru a Darling Harboure-ra es a Cocle bay-re. Nah a Darling Harbour az egy igazi kikoto. A leggyonyorubb amit valaha lattam! Itt van a Tengereszeti Muzeum mellett valami hullohaz (ment oda a halal) a Sydney Aquarium, a gyonyoru hid ami elvalasztja Darling Harbour-t Cockle Bay-tol ami felett monorail van epitve, hangulatos kis kavezok, felhokarcolok a hatterben. Nekem nagyon tetszett.
A valaha atalam latott legjobb Hajozasi Muzeum Portsmouth-ban van. Anglia nagy katonaallam, es mint mindent, ezt az orokseget is orzik. Aki volt mar nalam Londonban, mind volt mar valamilyen hadihajon. A legtutitb anyahajo az HMS Belfast a London Bridge-nel, de a legjobb muzeum a Portsmouth-i. Sydney azert ezek mogott szorosan van, klassz ez is. Sajnos az HMAS Endouver-t, egy vitorlashajot nem lattam, nem tudom hol volt eppen, de itt Sydney-ben volt valami kulonleges amihez hasonlot meg nem lattam: A HMAS Onslow tengeralattjaro.
HMAS Onslow-ra a HMAS Vampire rombolon keresztul lehet atsetalni egy fuggohidon. Mindig ugy kepzeltem, gumival van befedve a tengeralattjarok teste, de ezen a boritas olyan volt mint a bitumen, fekete, kemeny. Persze mindenki tudja mennyire szukos a hely az ilyen hajokon, de el is magyaraztak, milyen technikaval lehet mozogni a lepcsokon a hajoban. A hajo kulsejebol a lepcson felig leerve fordulni kellett es farral lefele maszni a lovegterembe.
Emlekszem meg anno valamelyik kerTV-n mutattak a MIR utolso napjait eloben egy belso kamera segitsegevel. Az meg bizarrabb volt, ott a BKV busz leszallasjelzok koszontek vissza a kapcsolotablakon, mint a Brian Elete-nek egy jeleneteben amikor Bian-t elraboljak az urlakok. A tengeralatjaron a muszerek es a csovek mindenhol ott voltak, es te ott maszkalsz valoban vagy egy igazi tengeralattjaro belsejeben! Keszen voltam tolle teljesen!!! OK, ez nem csajos dolog de a techika engem mindig erdekelt.
Holgyeim, egy ilyen, a lakotelepi konyhanal kisebb helyen, a tenger alatt fozni 62 szemelyre az hatalmas teljesitmeny...
A hajo kovetkezo szekcioja az iranyitoterem volt. Itt ugy volt persze beallitva a periszkop, hogy Sydney egyik nevezetessegere, egy hatlamas toronyra nezzen. Onnan egyenest nyilt a gepterem, amiben 10 meteren keresztul V16-os motorok toltottek az akkumlatorokat. Itt ult egy urge, akivel baromi jot beszelgettem. Mikor tobben alltunk mar korulotte, elmeselte, o 1982-ig ezen a tengeralattjaron szolgalt, 6 honappal a leszerelese utan az egyik baratja meghalt a gephazban fellobbano egyik motor langja miatt. A technikai hibat eszleltek, leallitottak az osszes motort mert gazok szivaroktak a gephazban de az egyik motor beindult es felrobbant.
Akkor a haver a gepterem elott elhelyezkedo radios fulkeben volt, menthetelen volt szamara a helyzet. Persze az egeszet szokas szerint eltussoltak. Azt is eltussoltak, hogy ket katona ugy halt meg, hogy a lovegterem folott karbantartast vegeztek egy kamraban, amit a felelos tiszt elfelejettt. Mikor hirtelen sulyesztettek a hajot, lezartak az ajtokat, ok ugyan felfogtak szarban hagytak oket, de mar nem tudtak kimaszni a tengeralattjaro pupjan levo ajton es megfulladtak a legfelsobb kamraban. Es ez a ficko minden nap lemegy ide ahol a baratja es tovabbi tarsai haltak meg. Felmerult bennem, ennyire eros, vagy nem tud tullepni a tortenteken?
Kikuzdottem magam a tengeralattjarobol es tisztessegbol meneztem a rombolot, ami szokas szerint ugy volt odaallitva ahogy anno elhagytak az utoso katonak. A HMAS Vampire onnan nem messze, a Cockatoo obolben, a maig is mukodo hajogyarban epult 1959-ben. Ketszer atalakitottak, es leselejtezese elott tanulohajo volt. A mai haditengereszeti vezerkar meg ezen a hajon gyakorlatozott. 1986-ra mar nem volt ertelme harmadszorra atlakitani a hajot annyira megvalltozott a haditengereszeti technika. A HMAS Vampire-t eloszor kolcson adta majd odaajandekozta a a haditengereszet a muzeumnak. Kisutott a nap, rohantam a Circular Bay-hez, hogy feluljek egy kompra es napsutesben fenykepzezzem le az Operahazat mostmar elolrol.
A hajout fel oras volt Manly-be, ami Sydney egy gyonyuru varosresze kikotokkel, kulonbozo partokkal es erdekes epuletekkel. Ugy mint Londonban, itt is rengeteg ember jar reggelenkent munkaba a komppal, napkozben pedig a turistak hajokaznak rajta a gyonyoru Sydney obolben. Ugy gondoltam, mar nem rakom fel a sokadik homokos tengerpartot a blogra, mindenesetre a strand itt is kulonleges, mert fenyofak szegelyezik.
Visszafele az Amsterdam nevu tengerjaro hajoval talalkoztunk ossze ami mar napok ota a harbour Bridge labanal volt kikotve. Hatalmas egy darab...
Ahogy mar visszaertunk Circular Quay-hez beborult, mentem vissza a szallasra, a tegnapi tura utan izomlaz volt a vadlimban es kitort rajtam az allergia, amivel nem volt gondom miota atkoltoztem Angliaba.